tirsdag den 5. august 2014

Ferie i Sverige 2014

Igen i år havde konen og jeg planlagt en tur til Sverige. Nærmere bestemt  ved Munkedal i Sverige. Ørekilselven løber igennem byen, så det var jo ikke så tosset. Vi boede i en sommerstuga i Berfendal, som ligger ca. 25 km. fra Munkedal. Da det ikke havde regnet i lang tid, var der problemer med vandforsyningen. Men det blev løst, og vi tørstede da ikke.

Søndag kørte vi ind til Munkedal. Jeg skulle da lige se elven. Det var så heldigt at "sportfiskerhuset" var åbent. I huset befandt elvens "riverkeeper" sig. Han var så flink at vise mig på et kort hvor der var bedst at fiske. Efter denne fremragende service endte jeg med at købe et dagkort og en flue til mandag.

Så mandag formiddag stod jeg ved elven. Min tro på fangst var noget begrænset p.ga. af den meget lave vandstand, samt en vandtemperatur på 21 gr. Men når jeg nu var her, så skulle det sgu da prøves.
   Der var ikke mere vand end at jeg kunne dække elven med 1 hånds fluestang.

Trods åndbare vaders, var det frygtelig varmt. Men der skulle jo fiskes igennem. Heldigvis var der opstillet shellters langs med åen hvor man kunne sidde og hvile sig

Udbyttet den dag var 0 fisk (heller ikke forventet) Men det er nu dejligt at gå i den skønne natur.

En af dagene tog vi til Trollhättan for at opleve sluserne. På vej derned  stod der en mand fra fisketilsynet og fiskede med 2 hånds fluestang i Gøta elv. Han skal jeg lige tale med sagde jeg til konen.
 Fiskene kan ikke komme op i Vänern p.ga. kraftværket. Som kompensation udsætter Vattenfall (energiselskab) ca. 200.000 stk. lakseyngel i elven. Dagkort til stykket koster kun kr. 100,00 S. kr. pr. dag. Men man skal bære redningsvest. Elven er meget stor og dyb på stykket.

Konen vil meget gerne på ferie i Trollhättan området en gang. Den er jeg med på. Og fiskestangen skal med.

lørdag den 31. august 2013

1. præmie: Havørred Shimano Spinnehjul

1. præmie: Gedde Fenwick Fluestang

Præmie til bedste juniorfisker: Fiskesæt

Der er 5 præmie i hver gruppe af Laks – Havørred – Gedde.

Lodtrækning om 3 stk. årskort til Brede å (kan ikke byttes til kontanter)

Kort kan købes fra mandag den 9. september hos:

• Henning Klint, Brogade 1, Bredebro, Tlf. 74 71 17 96

• Q8 Servicestation, Østergade, Løgumkloster, Tlf. 74 74 30 36

• Foder & Fritid, Industrivej 1, Åbenrå, Tlf.70 20 15 17

• Desuden kan der købes deltagerkort på foreningens hjemmeside www.Brede-aa.dk, samt i Klubhuset, Mølleparken 251, Løgumkloster fra kl. 08.00 søndag den 15. september.

Pris: Medlemmer med årskort: 50,- kr.

Ikke medlemmer: Dagkort + 50,- kr.

Indvejning kl. 15-16 ved Klubhuset, Mølleparken 251, Løgumkloster

Klubhuset har åbent fra kl. 08.00.

Fra kl. 12.00 vil der være mulighed

for at købe grillpølser, øl, vand og kaffe.

fredag den 24. maj 2013

Fiskelykke ved Mølledammen

Jeg kunne jo desværre ikke deltage ved "lystfiskeriets dag" ved Mølledammen.
Men onsdag d. 22 maj havde jeg inviteret nogle af de nye juniorer til at komme til Mølledammen og fiske efter de udsatte bækørreder. Der var jo udsat 15 stk., men det var ikke alle der var fanget.

Trods et voldsomt blæsevejr, mødte Tue og Emil op. Det tror jeg ikke de fortryder.

De 2 drenge fangede nemlig 7 bækørreder.

Vi gik ned til indløbet fra Landeby bæk. Der plejer de nemlig at stille sig. Og ganske rigtigt.
Efter 2 kast fik Tue den første på spinderen.

Her er Tue med en af 3 bækørreder han tog med hjem

Emil var gået over til den anden side, og medens jeg gik over for at hente ham, fangede Tue yderligere 3 ørreder. Tue viste trods sin unge alder etik og moral ved at sætte den ene ørred ud igen med ordene" jeg har jo fanget 3". Meget flot gjort af en knægt på 12 -13 år.

Emil ville jo heller ikke står tilbage, så han forsøgte så at kaste på samme sted som Tue. Der gik ikke lang tid før han havde sin første ørred på land.

Her en stolt Emil. Den fik bedstefar og se.

Jeg havde taget en lille 7" stang med. Den lånte Emil. Pludselig fik han et hug. Det var sjovt at se stangen flekse helt ned i klingen. Emil skulle virkelig kæmpe med fisken. Men til sidst lykkedes det at få den på land. Den var større end den første.

Herligt at se de 2 drenges glæde over fiskene. Mon ikke der blev født et par lystfiskere lige der?
Dette var også et eksempel på at det kan betale sig at trodse vejrgudernes rasen.
Tue tog 3 stk. og Emil 2 stk. med hjem!

torsdag den 9. maj 2013

Familiedynasti?

Er Brede å ved at få et familiedynasti af laksefiskere?

Efter vi havde været på Barsø lørdag d. 4 maj, tog kent ud at fiske i Brede å tidligt søndag morgen.
Sørme om det ikke lykkedes ham at fange en laks omkring de 8 kilo.  Men ---- Der er jo altid et men. Sidste år fangede jeg en havøred på spinner. Da kaldte Kent mig for en farisær. Jeg er jo fluefisker.

Hvad skal jeg så kalde ham?

I skal dog ikke snydes for et billede af den flotte fisk. Vi kan jo alle begå fejl.

Her er den så. Hjertelig tillykke Kent

Kent var så kørt hjem til sønnen Patrick, som lå og sov (han var lidt tung i hovedet pga. af fest lørdag aften). Der havde han nærmest lagt laksen ned i sengen til Patrick. Det fik sønnen op af sengen.

Patrick ville ikke stå tilbage for sin far. Så i går aftes tog de til åen igen. Og så fangede Patrick en laks. Godt gået.

Her sidder han så, den stolte fanger

Så er det jo jeg spørger. Mon Kent vil til at fiske med flue igen? Eller er det kun orm nu?

søndag den 28. april 2013

Nybegynder i fluekast

Tirsdag d. 16. april mødte jeg Morten, som er juniormedlem i foreningen. Han forespurgte om jeg kune hjælpe ham lidt med at lære at kaste med flue.
Vi aftalte at han skulle komme til klubhuset tirsdagen efter kl.: 18:00.

Desværre blæste der en kraftig vind fra vest, hvilket besværliggjorde kastet lidt.
Men Morten gik igang med krum hals, og det gik ikke så længe før at jeg syntes hans kast fungerede nogenlunde. Det er en fornøjelse at se hvordan kastene bliver bedre og bedre for hver gang man korrigerer fejlene en lille smule.

De flest ebegyndere gør den fejl at de tror fluestangen er et piskeris.

Morten havde sagt til mig at han fik en masse vindknuder på sit forfang. Dette undgik vi dog helt på kastebanen.

Efter et stykke tid ville Morten meget gerne prøve i åen, som ligger 50 m. fra klubhsuet.
Jeg sagde til ham at med den kraftige vind, ville han nok ikke kunne styre linen i luften.

Selvom jeg syntes det var for tidligt at lære ham underhåndskastet, var der nok ikke nogen vej udenom.
Så vi gik ned til åen, hvor jeg viste ham hvordan hans skulle gøre. Det blev nu mest til et rullekast.
Men hvad, fluen kom ud i vandet

Her står Morten og øver sig

Da jeg ikke kan komme til klubhuset d. 30, aftalte vi at jeg ringer til Morten for yderligere instruktion.

torsdag den 18. april 2013

Endelig kom vi igang

Desværre havde jeg ikke tid til at tage ud at fiske tirsdag d. 16. paril. Jeg havde aftalt med Emil at vi skulle fiske skaller. Men det blev en kold omgang. Vejret blev pludselig meget koldere, så jeg måtte køre Emil hjem ret tidligt. Det gjorde såmænd ikke så meget, fordi vi fangede ingen skaller i den korte tid vi forsøgte.

Onsdag morgen mødtes jeg med Rene ude ved åen. Han medbragte kaffe og rundstykker, så der var dømt råhygge.
På trods af der ikke var meget vand i åen skulle det dog alligevel prøves.

Så vi gik begge igang med fluestangen. Jeg med 2 håndsstangen og Rene med en lille klasse 5 stang.
Jeg sagde også til ham "hvad vil dog gøre såfremt du får en stor laks på". "Det går nok mente Rene"
Jeg havde dog mine tvivl. Men det fik vi aldrig afprøvet. Der var ingen fisk. Dette havde jeg heller ikke forventet. Jeg havde jo fået nogle meldinger fra dagen forinden. Dette skyldes formodentlig den lave vandstand. Jeg har en teori om at laksene ikke går op over de 5 stryg ved Bredebro pga. manglende vandstand.

Efter at have fisket nogle timer ved Kumled, kørte vi ud til rensningsanlægget i Bredebro.
Her mistede Rene en ørred oppe ved det store stryg lige efter fredninszonen.
Udbyttet denne dag var ikke værd at skrive om. Men forventningens glæder er jo oftest den største

mandag den 18. marts 2013

Vinter igen!

Da var dog som s...... Så fik vi vinter igen. Stod idag op ca. 6:50. Da jeg gik ned efter avisen begyndte det at sne.
 Medens jeg sad ved morgenkaffen kom der 2 rådyr gående forbi hækken og ind i haven. Så jeg fik fat i kameraet og fik taget nogle billeder. Det ene rådyr spiste af vores efeu på volden. Det andet spiste til gengæld af knopperne på et træ. Det var knap så godt. Så bliver mor jo sur.

Det er taget gennem vinduet, så kvaliteten er ikke den bedste.

For at få et bedre billede ville jeg snige mig ud af døren, og så tage et billede af dem.
Men idet jeg lukker døren op, står det ene rådyr kun 2 meter fra døren. Jeg skal ellers love for at det fik benene på nakken, og så blev det ikke til noget med de billeder.

Med ugens vejrudsigt tyder det på at det har lange udsigter med at tage på kysten. Desperationen og rastløsheden begynder langsomt at indfinde sig.  Denne vinter må da for f..... snart få en ende. Jeg er nok ikke den eneste lystfisker der har det på denne måde. Men hvor er det dog træls, at vinteren bare bliver ved og ved.
Vejret er jo ikke til andet en indendørssysler, så jeg tror jeg vil binde et par rørfluer til sæsonstart.
Da må vinteren være afløst af forår.